top of page

Govor studentkinje, na Skupu podrške građanskim protestima "1od5miliona" u Beču

Ja sam Marina U., studentkinja.

Većina ljudi koji odlaze iz Srbije su mladi ljudi, bas kao i ja. Danas dajem sebi za pravo da

govorim i u njihovo ime.

"Bežite odavde" su reči sa kojima su nas ispratili naši roditelji - mene, moju sestru i hiljade

ostalih studenata.

Mi se ne žalimo na nas život i studiranje u inostranstvu. Svakako treba putovati, usavršavati

se i sakupljati nova iskustva.

Problem je u tome što smo mi skoro primorani da odemo i problem je u tome što osećamo

da nemamo čemu da se vratimo. Naravno, uvek imamo izbor, ali birati povratak u Srbiju bi

značilo birati neizvesnost i nesigurnost.

Zašto se vratiti u zemlju u kojoj trudom stečena diploma nema nikakvu vrednost, gde se

doktorati kupuju, a pronalaženje posla zavisi od stranačkog članstva? U zemlju gde su

osnovna ljudska prava narušena. Zašto se vratiti u zemlju u kojoj se nasilje toleriše, gde je

korupcija više nego prisutna, a institucije ne obavljaju svoj posao. Zemlju u kojoj se život

svodi na puko preživljavanje, a reč "dostojansvo" je izbačena iz vokabulara.

Zato smo mi stranci. Stranci smo u tuđoj državi, a vremenom postajemo stranci i u

sopstvenoj državi.

Niko nam ne govori da ostanemo, niti nas zove da se vratimo. Našu državu kao da ni ne

zanima sto je godišnje napusti u proseku oko 50 hiljada ljudi. Natalitet opada ne zato što se

deca ne rađaju, vec zato sto deca napuštaju zemlju i nema ko više da rađa decu.

‚Pusti reči, nek zakmeči‘ i ostali slogani kampanje za porast nataliteta u Srbiji, pored toga što

su veoma uvredljivi i nepromišljeni, su takođe besmisleni u svojoj osnovi.

Zašto rađati decu? Da bi kao i mi napustila državu? Kako rađati decu, kada vidimo na koji

način se država ophodi prema nama samima?

Ljudi koji su ostali u Srbiji nam kazu: vama nije loše. Tamo se super živi.

E pa loše nam je. Loše se osećamo kada vidimo na koji način srpska vlast postupa prema

nama i našim sunarodnicima. Prema ljudima uopšte. Loše nam je kada se vratimo u svoju

domovinu, a ona je svakoga dana sve više oronula, a ljudi sve nezadovoljniji. Loše nam je

kada nam nedostaju prijatelji, naš jezik i naša pekara na uglu. Loše nam je jer znamo da čak i

kada bi hteli ne možemo da se vratimo. Loše nam je jer znamo da, kada se sve sabere i

oduzme, mi zapravo nemamo izbor, da li da ostanemo ili odemo.

Mozda bi nama bilo najdraže da možemo da studiramo u svojoj državi, na svome jeziku i da

jedemo u toj pekari na uglu.

Mi volimo svoju državu i zelimo da se osecamo dobro u njoj.

Zelimo da imamo gde da se vratimo!

Marina U.

1od5miliona BEČ / Protiv Diktature Beč / 23.02.2019


Who's Behind The Blog
Recommanded Reading
Search By Tags
Noch keine Tags.
bottom of page